Što je zapravo cink?

Što je zapravo cink?

Cink je esencijalni mineral potreban za izvršenje velikog broja metaboličkih procesa u tijelu. Štiti od UV zračenja, smanjuje rizik od raka i kardiovaskularnih bolesti. Sva tkiva sadrže cink, a koncentriran je 5-6 puta više u epidermisu nego u dermisu. U obliku dvovalentnih iona pruža zaštitu kože od UV zraka. Bitan je sastavni dio više od 300 enzima, uključujući antioksidativne enzime superoksid dismutazu, kojima izravno utječe na stabilnost i aktivnost, štiteći njihove strukture od napada slobodnih radikala. Poznata su dva antioksidativna mehanizma cinka. Cinkovi ioni mogu zamijeniti redoks aktivne molekule na kritičnim mjestima stanične membrane i stabilizirati proteine koji inače mogu reagirati s vrlo nestabilnim mineralima, osobito bakrom i željezom u obliku slobodnih radikala.

Studija objavljena u Journal of Nutrition pokazala je pozitivan učinak cinka kod žena starih od 22-31 g. koje su uzimale 50 mg/dan željeza u obliku suplemenata (željezo je sklono oksidaciji u tijelu) tijekom 8 tjedana, a tijekom slijedećih 8 tjedana dobivale su, osim željeza, su i 25 mg/dan cinka u različito vrijeme. Tijekom razdoblja kada je bilo uključeno samo željezo, zalihe tog minerala su se povećale, ali isto tako i razina oksidativnog stresa u organizmu. Tijekom uzimanja kombinacije željeza i cinka, razina željeza bila je i dalje povećana, ali antioksidativno djelovanje cinka pomoglo je u smanjenju negativnih posljedica oksidacije željeza.

Cink se u mozgu nalazi u većoj koncentraciji od bilo kojeg drugog minerala. Vjeruje se da djeluje na očuvanje tzv. moždane barijere čija se membrana sastoji od masnih kiselina posebno podložnih oksidativnom oštećenju, a time i riziku od degenerativnih promjena (Alzheimerova i Parkinsonova bolest). Nedostatak cinka kod laboratorijskih životinja pokazala je značajno smanjenu snagu moždane barijere. Tako je deficit cinka kod ljudi povezan s patološkim promjenama na mozgu.

Nedostaci cinka nisu uobičajeni u razvijenim zemljama, međutim pojavljuje se kod trudnica i djece u razvoju. Niska razina cinka ograničava prijenos željeza i vitamina A do ciljnih tkiva. Osiromašeno tlo, zagađivači okoliša i dijeta bogata ugljikohidratima znatno smanjuju količinu cinka u našem organizmu. Preporučeni unos je 15 mg/dan.

Prethodni članakSlijedeći članak

Što je to što nam nedostaje u današnje vrijeme? Upravo VRIJEME, koje bismo posvetili brizi za svoje zdravlje. Umjesto vas, mi u Oktal Pharmi, uložili smo VRIJEME i znanje u kreiranje dodataka prehrani i kozmetike, koji prate ... pročitaj više

  • Antarctic Neptun Krill Oil - Moram priznati da je ovo prvi puta da sam uzeo neku omegu-3, osim lana, od koje nisam imao strašne probavne smetnje. Hrvoje L.
  • Natura gel je predivan! Štiti od komaraca i predivno miriše. Prošlo ljeto sam ga koristila i za opekline od sunca i pokazao se savršen. Ovo je jedan od onih proizvoda koji kada probate zaključite da se od njega više ne odvajate. Miranda G.
  • Betaglukan – Isprobao sam ih mnogo, nažalost morao sam, i naučio jednu važnu lekciju – nije važno što se priča o kvaliteti pojedinih betaglukana, već tko to priča. Ovo je proizvod s najboljim omjerom cijene i kvalitete i od kada sam ga pronašao kupujem samo njega. Opravdao je moje povjerenje u potpunosti. Marko P.