Općenito o cinku

Općenito o cinku

Baš kao vitamini, i minerali se ugrađuju u neproteinski dio enzima i ubrzavaju sve biokemijske reakcije u organizmu. Minerali su anorganske tvari koje čine od 4 do 5% organizma. Poput vitamina, i minerale moramo unositi hranom, budući da ih organizam ne može sam proizvesti.

Cink pripada mineralima iz skupine mikroelemenata, koji su u prehrani potrebni u malim količinama. Tijekom dana normalnom prehranom unosi se od 10 do 15 mg tog minerala.U tijelu ima od 1,3 do 2,3 g cinka i uglavnom se nalazi u stanicama i najkoncentriraniji je unutarstanični mikroelement.

U formi kompleksa s proteinima nalazi se u gotovo svim organima, najviše u prostati, zatim u jetrima, bubrezima, slezeni, gušterači, plućima, mišićima, mozgu i koži. Nalazimo ga i u tjelesnim tekućinama: slini, želučanom soku, žuči, znoju, u krvnom serumu, odnosno plazmi. Prijelaz cinka u tkiva pomaže vitamin C. Najviše cinka unosi se u organizam hranom bogatom bjelančevinama (meso, riba, mahunarke, mlijeko i mliječni proizvodi).

Cink u organizmu:

  • potreban je za rast i razvoj novih stanica
  • sudjeluje u procesu sinteze proteina i kolagena
  • poboljšava funkcije mozga
  • sudjeluje u održavanju konfiguracije molekule RNA
  • potiče proizvodnju i izlučivanje inzulina u gušterači
  • ubrzava zacjeljivanje rana
  • jača imunološki sustav (pomaže dozrijevanju T limfocita)
  • skraćuje vrijeme trajanja virusnih infekcija
  • utječe na rast i razvoj reproduktivnih organa
  • pomaže smanjenju kolesterola
  • jača duh, osnažuje organizam, "podiže" raspoloženje
  • smanjuje apsorpciju i taloženje teških metala u tijelu (olovo, kadmij).

Najčešći simptomi manjka cinka su:

  • umor, iscrpljenost
  • gubitak osjeta okusa i mirisa
  • slabiji tek
  • prostatitis (upala prostate)
  • veća sklonost alergijama i upalama (osobito virozama)
  • pojačano ispadanje kose, bijele točkice na noktima
  • upale kože (dermatitisi, aknasta koža)
  • sporije zarastanje rana
  • usporen rast i spolno sazrijevanje.

Cink je snižen kod pušača, alkoholičara, dijabetičara, trudnica, kod poremećaja u apsorpciji zbog nekih crijevnih bolesti te nakon operativnih zahvata. Kadmij iz duhanskog dima neprijatelj je cinka. Veće potrebe za cinkom imaju i sportaši i aktivni rekreativci budući da se cink tijekom treninga pojačano troši.

Gdje ga nalazimo?

  • pšenične klice i žitarice (osobito raž)
  • pivski kvasac
  • sjemenke bundeve, suncokreta i sezama
  • plodovi mora mahunarke
  • (soja, grah, grašak, slanutak, leća) orasi, lješnjaci, bademi nemasno mlijeko i meso, riba, jaja, kikiriki
  • povrće: brokula, cvjetača, kelj pupčar (prokulica), kupus, artičoka
  • gljive
  • cvjetni prah (pelud).

 

Prethodni članak

Što je to što nam nedostaje u današnje vrijeme? Upravo VRIJEME, koje bismo posvetili brizi za svoje zdravlje. Umjesto vas, mi u Oktal Pharmi, uložili smo VRIJEME i znanje u kreiranje dodataka prehrani i kozmetike, koji prate ... pročitaj više

  • Antarctic Neptun Krill Oil - Moram priznati da je ovo prvi puta da sam uzeo neku omegu-3, osim lana, od koje nisam imao strašne probavne smetnje. Hrvoje L.
  • Natura gel je predivan! Štiti od komaraca i predivno miriše. Prošlo ljeto sam ga koristila i za opekline od sunca i pokazao se savršen. Ovo je jedan od onih proizvoda koji kada probate zaključite da se od njega više ne odvajate. Miranda G.
  • Betaglukan Vital – Isprobao sam ih mnogo, nažalost morao sam, i naučio jednu važnu lekciju – nije važno što se priča o kvaliteti pojedinih betaglukana, već tko to priča. Ovo je proizvod s najboljim omjerom cijene i kvalitete i od kada sam ga pronašao kupujem samo njega. Opravdao je moje povjerenje u potpunosti. Marko P.