Vitamin C

Vitamin C

Vitamin C

Vitamin C, askorbinska kiselina pripada grupi vitamina topljivih u vodi i vitamina s koenzimatskim djelovanjem. Jedan je od najvažnijih vitamina i najviše istraživanih vitamina.

Najbogatiji izvori vitamina C su raznoliko voće i povrće i u manjim količinama mlijeko i životinjska tkiva. Nakon oralne primjene vitamin C brzo se apsorbira iz probavnog trakta. Nalazi se u svim tekućinama i organima u organizmu, a posebno visoke koncentracije su u nadbubrežnoj žlijezdi, hipofizi i timusu. U krvi prisutan vitamin C raspoređen je tako da se polovica nalazi u leukocitima, a druga polovica u trombocitima.

Vitamin C sudjeluje u mnogim biokemijskim reakcijama u organizmu. Utječe na aktivnost mnogih enzima, ima važnu ulogu u oksidoreduktivnim procesima i u staničnom disanju. Sudjeluje u metabolizmu tirozina i fenilalanina u sintezi međustanične tvari iz kosti, zubi i kapilarnog endotela, a potreban je i za zaštitu reduktaze folne kiseline. Bitan je kao esencijalni faktor u izmjeni tvari željeza i za redukciju bakra i nezamjenjiv je pri sintezi kolagena.

Nedovoljan unos vitamina C može dovesti će do hipovitaminoze, a veliki nedostatak dovodi do bolesti koja se naziva skorbut. Najuočljivije promjene zbog nedostatka vitamina C zbivaju se na kostima i u krvnim kapilarama, zubi postaju klimavi, a zubno meso otečeno i krvari.

Postoji i opasnost od uzimanja velikih doza vitamina C, jer velike doze izazivaju stvaranje kamenca u bubrezima. Majke koje su u trudnoći uzimale velike količine vitamina C mogu roditi potomstvo s “rebound skorbutom” slično kao i osobe koje su uzimale velike količine vitamina C i prekinule terapiju.

Prije uzimanja vitamina C treba se posavjetovati s liječnikom kod:

  1. dijabetesa
  2. bolesti bubrega i povećanog rizik od bubrežnih kamenaca

Treba prestati s uzimanjem askorbinska kiseline ukoliko nastane alergijska reakcija - poteškoće s disanjem, sužavanje grla, oticanje usnica, jezika ili lica.

Treba smanjiti dozu ukoliko se pojavi: proljev, mučnina ili disurija.

Deficit vitamina C

S obzirom na mnogobrojne funkcije koje ima u organizmu, deficit vitamina C može se odraziti na različite i mnoge načine. Kao prvi znakovi pomanjkanja javljaju se nedostatak daha, oslabljena probavljivost hrane, a potom krvarenje iz desni, sklonost nastajanju modrica, natečenost i bol u zglobovima, anemičnost itd. Dugotrajni nedostatak ovog vitamina uzrokuje nastanak skorbuta. Skorbut se očituje promjenama na koži, sluznicama, vezivnom tkivu, kostima i zglobovima. Drugi znakovi pomanjkanja vitamina C mogu se očitovati kao:

  • pucanje kapilara i stvaranje ugrušaka
  • oslabljenje zubne cakline (dentina)
  • sporije zarastanje rana i fraktura
  • krvarenja iz nosa
  • smanjenu otpornost prema infekcijama
  • umor
  • želučano-crijevni poremećaji
  • gubitak teka

A da li ste znali ovo?

Vlastiti vitamin C ne mogu proizvesti samo ljudi, majmuni i - zamorci. Na žalost zamoraca, upravo ova značajka ih čini idealnom životinjom za laboratorijska ispitivanja.

Nakon što je britanski mornarički liječnik Lind otkrio da sok limuna liječi i sprječava pojavu skorbuta, limun postaje neizostavni dio prehrane britanskih mornara. Vrlo brzo su britanski mornari dobili nadimak - "limunaši".

Vitamin C su 1912. godine (ponovo) otkrili norveški znanstvenici A. Hoist i T. Froelich. Funkcije vitamina C prvi je opisao mađarski znanstvenik Albert Szent-Gyorgy koji je za ovo otkriće 1937.godine dobio Nobelovu nagradu za medicinu.

Vitamin C je bio prvi vitamin koji je umjetno sintetiziran u laboratoriju. Proces je razvio dr. Tadeusz Reichstein 1935. godine na Institutu za tehnologiju švicarske.

Vitamin C je neophodan u sintezi kolagena - "međustaničnog ljepila". O kolagenu ovisi međustanična struktura svih vlaknastih tkiva - hrskavice, kože, tetiva, vezivnog tkiva i koštane srži.

U razdobljima povećanog emotivnog, psihološkog ili fiziološkog stresa, gubitak vitamina C putem urina je povećan.

Vitamin C je najnestabilniji vitamin. Vrlo lako oksidira na zraku ili povišenoj temperaturi. Kako je topiv u vodi, dugotrajnim kuhanjem se bitno smanjuje njegova količina u namirnicama.

Gubitak vitamina C u namirnicama koje stoje nekoliko dana u hladnjaku može iznositi i do 55%! Gubitak je veći ukoliko je namirnica izrezana na sitnije komadiće jer vitamin C na zraku oksidira.

Kako se samo malene količine vitamina C pohranjuju u organizmu, gotovo da ne postoji mogućnost predoziranja i otrovanja. Sav suvišni vitamin C se izlučuje urinom u vrlo kratkom roku.

Najviše vitamina C sadrži paprika, šipak, višnja acerola, zeleno lisnato povrće, kivi, brokula, jagode i papaja.

 

Slijedeći članak

Što je to što nam nedostaje u današnje vrijeme? Upravo VRIJEME, koje bismo posvetili brizi za svoje zdravlje. Umjesto vas, mi u Oktal Pharmi, uložili smo VRIJEME i znanje u kreiranje dodataka prehrani i kozmetike, koji prate ... pročitaj više

  • Antarctic Neptun Krill Oil - Moram priznati da je ovo prvi puta da sam uzeo neku omegu-3, osim lana, od koje nisam imao strašne probavne smetnje. Hrvoje L.
  • Natura gel je predivan! Štiti od komaraca i predivno miriše. Prošlo ljeto sam ga koristila i za opekline od sunca i pokazao se savršen. Ovo je jedan od onih proizvoda koji kada probate zaključite da se od njega više ne odvajate. Miranda G.
  • Betaglukan – Isprobao sam ih mnogo, nažalost morao sam, i naučio jednu važnu lekciju – nije važno što se priča o kvaliteti pojedinih betaglukana, već tko to priča. Ovo je proizvod s najboljim omjerom cijene i kvalitete i od kada sam ga pronašao kupujem samo njega. Opravdao je moje povjerenje u potpunosti. Marko P.